Przedmiotowe zasady oceniania
z zajęć artystycznych w klasach III
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Dzierzgoniu
- Specyfika oceniania
Nauczyciel dokonując oceny osiągnięć uczniów weźmie pod uwagę przede wszystkim:
- poziom uzdolnień i predyspozycji artystycznych ucznia,
- indywidualny wkład pracy ucznia, potrzebny do realizacji określonych działań artystycznych,
- postawę i zaangażowanie ucznia wobec stawianych mu zadań,
- uzyskany poziom wiedzy i umiejętności, w zakresie różnych form aktywności artystycznych,
- postawę ucznia wobec dóbr kultury i wytworów sztuki,
- podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,
- uczestnictwo ucznia w zajęciach,
- umiejętności formułowania przez niego problemów, wyciągania wniosków,
- poszukiwanie własnych rozwiązań i obronę własnego poglądu.
Ocena semestralna będzie wystawiona z uwzględnieniem kryteriów wewnątrzszkolnego i przedmiotowego systemu oceniania. Musi odzwierciedlać postawę ucznia wobec przedmiotu i wykonywanych zadań oraz wysiłek, jaki uczeń wkłada w ich realizację. Powinna być wykładnikiem osiągniętych umiejętności, poziomu uzyskanej wiedzy w danym okresie oraz motywować i zachęcać do rozwijania zainteresowań artystycznych.
Ocena roczna uwzględniać będzie wiedzę oraz umiejętności ucznia zdobyte i utrwalone w ciągu całego roku. Podobnie jak ocena semestralna, powinna uwzględniać zapisy, które wynikają z wewnątrzszkolnego i przedmiotowego systemu oceniania.
- OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIÓW PODLEGAJĄCE OCENIE
Ocenianie osiągnięć uczniów będzie systematyczne i umotywowane ustnie przez nauczyciela. Ocena nie może być tylko wykładnikiem poziomu uzyskiwanej wiedzy i umiejętności, ale powinna zachęcać uczniów do rozwijania zainteresowań artystycznych.
- KRYTERIA OCENY
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiadomości i umiejętności objętych podstawą programową stopniu bardzo dobrym i dodatkowo:
- czynnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych,
- wykazuje zainteresowanie sztuką,
- podejmuje dodatkowe zadania (zdobywa informacje z innych źródeł, angażuje się w życie artystyczne klasy i szkoły),
- reprezentuje szkołę w konkursach artystycznych.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności w wysokim stopniu, a ponadto:
- wykazuje aktywną postawę w pracach indywidualnych i zespołowych,
- wyróżniająco wywiązuje się z wszelkich zadań i powierzonych mu ról,
- uzyskuje bardzo dobre i dobre oceny cząstkowe,
- starannie wykonuje ćwiczenia artystyczne,
- potrafi obronić swój pogląd i postawę twórczą.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres programowy wiedzy i umiejętności w stopniu średnim, a także:
- zwykle pracuje systematycznie i efektywnie, indywidualnie i w grupie,
- poprawnie formułuje wnioski i udaje mu się bronić swoich poglądów,
- odpowiednio wywiązuje się z części zadań oraz powierzonych ról,
- najczęściej uzyskuje dobre oceny cząstkowe.
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował zakres programowy wiedzy i umiejętności w stopniu poprawnym, oraz:
- nie zawsze pracuje systematycznie i niezbyt chętnie podejmuje wszelkie działania,
- rzadko uczestniczy w dyskusjach i pracach zespołowo-grupowych,
- czasami poprawnie formułuje wnioski,
- ma problemy z obroną swoich poglądów,
- najczęściej uzyskuje dostateczne oceny cząstkowe.
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował zakres programowy wiedzy i umiejętności na poziomie elementarnym, a także:
- nie pracuje systematycznie i niezbyt chętnie podejmuje działania,
- biernie uczestniczy w dyskusjach,
- niestarannie wykonuje ćwiczenia,
- nie formułuje własnych wniosków.
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nawet w stopniu elementarnym nie opanował materiału i nie nabył umiejętności wykazanych w programie nauczania, oraz:
- nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
- nie bierze udziału w działaniach twórczych,
- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego,
- nie wykazuje żadnej chęci do poprawy swojej oceny.
Ocena ta nie wynika z możliwości, czy z braku uzdolnień ucznia, lecz z całkowitej niechęci do przedmiotu oraz pracy na lekcjach.
- NARZĘDZIA, CZAS, FORMY SPRAWDZANIA KOMPETENCJI I OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
FORMY:
- Pisemna.
- Ustna
- Praktyczna
NARZĘDZIA:
- Praca na lekcji (odpowiedzi ustne, aktywność w zakresie form artystycznych (rysunkach, rzeźbie, malarstwo).
- Prace domowe (prace pisemne, prace praktyczne).
- Test – podsumowanie semestru.
- USTALANIE OCEN Z PRAC PISEMNYCH WEDŁUG SKALI (zgodnie z WSO):
- Celujący (cel) 98% – 100%
- Bardzo dobry (bdb) 86% – 97%
- Dobry (db) 71% – 85%
- Dostateczny (dst) 51% – 70%
- Dopuszczający (dop) 36% – 50%
- Niedostateczny (ndst) 0% – 35%
- 4869 odsłon