PZO - zajęcia artystyczne

Przedmiotowe zasady oceniania
z zajęć artystycznych w klasach III
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Dzierzgoniu

  1. Specyfika oceniania

Nauczyciel dokonując oceny osiągnięć uczniów weźmie pod uwagę przede wszystkim:

  • poziom uzdolnień i predyspozycji artystycznych ucznia,
  • indywidualny wkład pracy ucznia, potrzebny do realizacji określonych działań artystycznych,
  • postawę i zaangażowanie ucznia wobec stawianych mu zadań,
  • uzyskany poziom wiedzy i umiejętności, w zakresie różnych form aktywności artystycznych,
  • postawę ucznia wobec dóbr kultury i wytworów sztuki,
  • podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,
  • uczestnictwo ucznia w zajęciach,
  • umiejętności formułowania przez niego problemów, wyciągania wniosków,
  • poszukiwanie własnych rozwiązań i obronę własnego poglądu.

Ocena semestralna będzie wystawiona z uwzględnieniem kryteriów wewnątrzszkolnego i przedmiotowego systemu oceniania. Musi odzwierciedlać postawę ucznia wobec przedmiotu i wykonywanych zadań oraz wysiłek, jaki uczeń wkłada w ich realizację. Powinna być wykładnikiem osiągniętych umiejętności, poziomu uzyskanej wiedzy w danym okresie oraz motywować i zachęcać do rozwijania zainteresowań artystycznych.

Ocena roczna uwzględniać będzie wiedzę oraz umiejętności ucznia zdobyte i utrwalone w ciągu całego roku. Podobnie jak ocena semestralna, powinna uwzględniać zapisy, które wynikają z wewnątrzszkolnego i przedmiotowego systemu oceniania.

  1. OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIÓW PODLEGAJĄCE OCENIE

Ocenianie osiągnięć uczniów będzie systematyczne i umotywowane ustnie przez nauczyciela. Ocena nie może być tylko wykładnikiem poziomu uzyskiwanej wiedzy i umiejętności, ale powinna zachęcać uczniów do rozwijania zainteresowań artystycznych.

  1. KRYTERIA OCENY
  1. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiadomości i umiejętności objętych podstawą programową stopniu bardzo dobrym i dodatkowo:
  • czynnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych,
  • wykazuje zainteresowanie sztuką,
  • podejmuje dodatkowe zadania (zdobywa informacje z innych źródeł, angażuje się w życie artystyczne klasy i szkoły),
  • reprezentuje szkołę w konkursach artystycznych.
  1. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności w wysokim stopniu, a ponadto:
  • wykazuje aktywną postawę w pracach indywidualnych i zespołowych,
  • wyróżniająco wywiązuje się z wszelkich zadań i powierzonych mu ról,
  • uzyskuje bardzo dobre i dobre oceny cząstkowe,
  • starannie wykonuje ćwiczenia artystyczne,
  • potrafi obronić swój pogląd i postawę twórczą.
  1. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres programowy wiedzy i umiejętności w stopniu średnim, a także:
  • zwykle pracuje systematycznie i efektywnie, indywidualnie i w grupie,
  • poprawnie formułuje wnioski i udaje mu się bronić swoich poglądów,
  • odpowiednio wywiązuje się z części zadań oraz powierzonych ról,
  • najczęściej uzyskuje dobre oceny cząstkowe.
  1. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował zakres programowy wiedzy i umiejętności w stopniu poprawnym, oraz:
  • nie zawsze pracuje systematycznie i niezbyt chętnie podejmuje wszelkie działania,
  • rzadko uczestniczy w dyskusjach i pracach zespołowo-grupowych,
  • czasami poprawnie formułuje wnioski,
  • ma problemy z obroną swoich poglądów,
  • najczęściej uzyskuje dostateczne oceny cząstkowe.
  1. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował zakres programowy wiedzy i umiejętności na poziomie elementarnym, a także:
  • nie pracuje systematycznie i niezbyt chętnie podejmuje działania,
  • biernie uczestniczy w dyskusjach,
  • niestarannie wykonuje ćwiczenia,
  • nie formułuje własnych wniosków.
  1. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nawet w stopniu elementarnym nie opanował materiału i nie nabył umiejętności wykazanych w programie nauczania, oraz:
  • nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
  • nie bierze udziału w działaniach twórczych,
  • nie prowadzi zeszytu przedmiotowego,
  • nie wykazuje żadnej chęci do poprawy swojej oceny.

Ocena ta nie wynika z możliwości, czy z braku uzdolnień ucznia, lecz z całkowitej niechęci do przedmiotu oraz pracy na lekcjach.

  1. NARZĘDZIA, CZAS, FORMY SPRAWDZANIA KOMPETENCJI I OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

FORMY:

  1. Pisemna.
  2. Ustna
  3. Praktyczna

NARZĘDZIA:

  1. Praca na lekcji (odpowiedzi ustne, aktywność w zakresie form artystycznych (rysunkach, rzeźbie, malarstwo).
  2. Prace domowe (prace pisemne, prace praktyczne).
  3. Test – podsumowanie semestru.
  1. USTALANIE OCEN Z PRAC PISEMNYCH WEDŁUG SKALI (zgodnie z WSO):
  1. Celujący (cel)             98% – 100%
  2. Bardzo dobry (bdb)    86% –   97%
  3. Dobry (db)                 71% –   85%
  4. Dostateczny (dst)        51% –   70%
  5. Dopuszczający (dop)  36% –   50%
  6. Niedostateczny (ndst)   0% –   35%